Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Защо съм се родил? Ще се върна ли отново тук? Има ли смисъл моето съществуване?
Автор: strianakiev Категория: Технологии
Прочетен: 1010358 Постинги: 388 Коментари: 403
Постинги в блога от Април, 2008 г.

    През 2007 година аналитиците от Великобританското Министерство на отбраната публикуваха интересен анализ. Според тях, сред най-различните картини от бъдещето, нас ни очакват редица неприятни събития. За какво предупреждават предсказателите?

 
    В близките три десетилетия ситуацията по света ще се влошава: ще нараснат заплахите от страна на ислямския фундаментализъм и международния тероризъм, ще се появят нови опасни видове оръжие. Ще настъпи усилване на напрежението между ислямския свят и западната цивилизация.

 
    Ще бъде създадена технология за имплантиране на микрочипове в човешкия мозък, чрез които ще могат да се управляват действията на хората. Ще се увеличи международната престъпност. Климата ще стане по-нестабилен, което ще създаде заплаха за неочаквани природни катаклизми и застрашаващи изменения в природата. И това още не е всичко, четем по-нататък.

 
    Глобализацията ще остане дългосрочен феномен подтикващ развитието на световната икономика, което ще доведе до увеличаването на преките чуждестранни инвестиции в различни страни, и по-нататъшното развитие на търговията по света. В резултат на това, ще настъпи увеличаване зависимостта между различните страни и региони, и вътрешните национални пазари ще станат по-малко защитени от външни опасности.

 
    И сега стигнахме до най-интересната прогноза. Но преди да я разгледаме, ще се обърнем към трудовете на знаменития политолог С. Хантигнон. Неговата изходна теза е: „XXI-вия век ще бъде век на борба на различните цивилизации!” . Основната заплаха за човечеството той вижда в мюсюлманската култура и в Китай. И тук лондонските аналитици го подкрепят: „В световното общество ще продължи отчуждеността,  която ще се превърне в един от главните социални и културни проблеми на XXI-ви век!”.  Наистина ли всичко е дотолкова плачевно?

 
    Разбира се, не. В същата Великобритания живее член на Палатата на лордовете, който открито е заявил, че на него му е известна тайната, която ще позволи на представителите на различните култури да живеят мирно и дружно. В книгата си „Достойнството на различието”, Джонатан Сакс пише, че всички религии трябва да се признаят не само като „спасителни”, но и като истински. Въпреки, че авторът на книгата е ортодоксален равин, той не се страхува да пише за съвместна молитва с представителите на различните религии.

 
    Такъв подход предизвика шок и явно неразбиране, преди всичко в средите на религиозните деятели. В действителност, при всичкото уважение към гражданската му позиция, Сакс предлага залъгалка - обединение без опорна точка. Той не обяснява, за сметка на какво може да настъпи обединението между различните култури.

 
    Пет години, след първата публикация на този труд, страстите утихнаха. Но проблемът така и си остана. Страшните войни и терористични актове не престават, и ние се питаме: „Колко още може да се търпи?!”. Страхуваме се преди всичко за децата ни, които получават в наследство от нас този кошмарен свят.

 
    Подобни явления са били предсказани отдавна от кабалистите. Та нали предметът на тяхното изучаване се явява именно силата, привеждаща в движение както процесите на разединение, така и на интеграция. Още в началото на миналия век, изтъкнатия учен-кабалист Й. Ашлаг е писал, че „егоизма” - желанието на човека да получава удоволствие „за себе си” - непрекъснато нараства, но в рамките на установените културни норми не намира конструктивен път за развитие.

 
    А нашия съвременник, М. Лайтман отбелязва:  „Егоизма, като природно желание за получаване, се явява основата на живота. Но абсолютния егоизъм води до лична опасност, конфликти и неустойчивост в обществото, понеже изгодата се достига за сметка на ущърба на другите и изисква допълнителна сила за защита на добитото”.

 
    Оттук следва извода, че някаква степен на алтруизъм трябва да възникне по чисто егоистични причини. По този повод, известният американски социолог А. Ециони доста мъдро е отбелязал:  „За да поискат държавите да се обединят без насилие в своите взаимоотношения, за да бъдат готови на компромиси, за да могат да се договарят между себе си, а също така търпимо да се отнасят към хората, молещи се на други богове отнасящи се към различни култури, изключително важна е привързаността към идеята за общото благо”.

 
На нас ни е жизнено необходимо да изработим здрава платформа на планетната алтруистична култура. Разделянето на раси, националности, народи и манталитети, което е произтекло в течение на историята, - е било естествено, понеже отвътре този процес се е развивал за сметка на увеличаването на същия този егоизъм, желанията за доставяне на удоволствие изключително за себе си. Но днес, както и да е странно, може именно от това разделение да се стигне до обединение.


    Съхранявайки пълната уникалност на всеки - човек, народ, цивилизация - ние сме способни да се издигнем над всички различия между нас. Това е показала науката кабала, която е обединила милиони хора от десетки страни по света. Етиката на основата на кабала привлича все по-голямо количество представители от различни религии, културни деятели и учени от всички краища по света. Този мироглед, както се оказа, е способен да изведе човека и света от състоянието на продължителна криза.

 
    Затова - говорят кабалистите - ние имаме всички шансове за успех в очакващите ни  промени. Те утвърждават, че XXI-ви век, може би, ще стане ера на вътрешно духовно преустройство на човека и смяна на обществените ценности. Отношението на хората към света и към самите себе си ще се измени по коренен начин. И затова, каквото и да  ни говорят за кабала, ако тя е способна да ни обедини, тогава „Вива да ла Кабала!”

Категория: Технологии
Прочетен: 1059 Коментари: 1 Гласове: 0
Справка: Правителството на Великобритания обнародва план за борба с депресията. Предполага се, че ще изразходи 170 млн. лири за подготовката на 3600 лекари психиатри. През 2006 год. само на територията на Великобритания са изписани над 31 млн. рецепти за антидепресанти. В САЩ, 14% от населението използват антидепресанти.

    Симптоматично е, че много от нас понастоящем са загубили вкус към живота. Даже при осигурените и на вид заможни хора възниква усещане за неувереност в утрешния ден, усещане за безсмисленост на случващото се.
    Опустошеност, скръб и отчаяние – тези нерадостни чувства, често водят към това, че човек прибягва до помощта на транквилантите, на наркотиците или стига до „нещо по-тежко”. Но всичко това носи временно успокояване и заместващо напълване.

    В началото на миналия век, видния руски учен академик В. И. Вернадски забеляза негативните последствия на научно-техническия прогрес и предупреждава, че в случай на неправилно използване, постиженията на науката могат да доведат човечеството до самоунищожаване. Обаче, той беше убеден, че природата не може да създаде сила враждебна на самата себе си.
    Може, много даже! Издевателството на човека над природата достигна такива мащаби, че природата започна да предприема ответни мерки, както на макроравнище (изменение на климата, стихийни бедствия), така и на микроравнище (опасни мутации на микроорганизми). В този конфликт са въвлечени всички стадии на развитие на природата: нежива, растителна и животинска, и на това вече е невъзможно да затворим очи.

Справка: Крупните фармацевтични компании в света вече няколко години произвеждат антидепресанти за животни. Компанията Eli Lilly доставя на американския пазар антидепресанта за кучета Reconcile във вид на храна с вкус на говеждо.

    Представителят на Британския Кралски колеж ветиринарният хирург Ромейн Пици (вестник Telegraph) заявява, че регулярно предписва на животните антидепресанта „Прозак”, поначало предназначен за лекуване на хора.
    На конференции или просто беседвайки с колеги, ветеринарните лекари обсъждат насъщния днес проблем – как да лекуват депресивните състояния на животните.
    Болшинството ветеринарни лекари имат сходно мнение: днес, за да се излекува куче, е необходимо да се изясни, от какво страда неговия стопанин. Да и лекарствата, които се дават на животни е по-добре да бъдат тези, които добре помагат и на техните стопани.

    Затова доктор Мерисол Перес, практикуващ в Сантяго, предписва на страдащите от душевни разстройства животни „човешка” микстура приготвена от него. Тя е приготвена на основата на целебни треви и обикновено бренди.
    Той отбелязва, че „по такъв начин е излекувал и много други животни, сред които зайци, птици, костенурки, кокошки и даже коне”.
    Доктора, все пак подчертава, че микстурата помага особено добре, когато хората и техните питомци приемат лекарството едновременно.

    За българите и лекуващите ги лекари, примерите за лекуване на животни, посочени по-горе звучат фантастично. Но това е факт!

    Преди десет години за такъв подход при лечението на животни не би могло да се говори въобще в света, а не само в България.

    В последно време нито играта, нито храната, нито общуването спасяват животните от депресия (както е и при хората). При развиващата се депресия те изкълвават перата си, нанасят си различни телесни повреди (при хората – тероризъм, насилие, наркотици и т.н.). Пухкавия глезльо разполага с гарантиран диван за лежане и дълбока паница, пълна с лакомства, които не трябва да набавя самостоятелно. Струва ни се, че нещо не му достига? Някой се усмихва: „Я го виж ти него, плачe!” Той не плачe, а сигнализира.
    Това, което наблюдаваме сега, което най-ярко се проявява във взаимоотношенията „човек – животно”, води до разбирането, че когато ние нравствено, егоистично се спускаме, с нас се „спуска” и целият свят: неживия, растителния и животински.
    Великите кабалисти в своите книги са писали, че към края на ХХ век човечеството ще достигне състояние на максимално развит егоизъм и максимално разочарование. Тогава, както се твърди в книгата „Зоар”, ше настъпи време за разкриване пред човечеството на кабала, като научна методика за достигане на подобие с природата.
    Професорите от старата школа ни учиха, че мъдрец не е този, който е способен първи да види случващото се, а този, който може навреме да предприеме мерки. Съществува невесела лекарска шега, че най-добрия диагностик е паталогоанатома, но има и основен принцип в медицината – профилактиката. Ако човек вече разбира, какъв е източника на неговите беди, му се предоставя възможност да поеме властта над законите за развитие и да престане да страда.
    Егоизмът стана фактор за дисбаланс, но това не значи, че той подлежи на премахване, нужно е да се внесе само коректив в начина на негово прилагане. Силата на егоизма, това е забележителна сила. Благодарение на тази сила ние се развивахме до сега и благодарение на нея ние ще достигнем съвършенство. Именно тя ни тласка напред и прави възможно развитието, което няма граници. Без него ние нямаше да приемем формата на човешко общество и нямаше да се отделим качествено от животинския свят.

    Както е написано: „Казано е от Твореца: „Аз създадох егоизма като зло, и ви дадох кабала, като методика за неговото поправяне чрез светлина, действаща на изучаващия я. Тя ви повдига и с вас целия свят от егоистичното ниво до Моето ниво на отдаване, любов и съвършенство!”

Да пожалим животните, себе си, нашето потомство… или?
Категория: Технологии
Прочетен: 898 Коментари: 1 Гласове: 0

Автор д-р Венцислав Баев


image    На 15 нисан всяка година по еврейското летоброене сега 5768 г. от сътворението на света настъпва Песах - един от най-важните празници, който с още два са задължителни и са описани в Тора (Петокнижието.     За този ден всички сме гледали филми и сме чували за чудото, което се случва на „народът на Израел” (от Яшар Ел – „право към Господ” на иврит), който, избягвайки от Фараона (Паро от пе, ра „лоша уста” на иврит), е подпомогнат лично от Господ, правещ така, че египетските войски се издавят. Буквално четейки самата Библия - тя звучи като приказка.

    Народът на Израел бива безмилостно угнетяван (от „перех” „угнетявам” на иврит, която дума има еднакви букви с „пе, рах” „боязлива уста” на иврит). „Боязлива уста”, съгласно мъдреците на кабала, означава работа „наужким” за Твореца, а всъщност - желания за получаване за себе си.

    После следват десетте ужасни беди за египтяните, които не пускат народът на Израел да си замине. В следствие на това Паро (Фараона) пуска народа на Израел предвождан от Мойсей - Моше (от глагола лимшох – „дърпам” на иврит).

За какво става на въпрос съгласно мъдреците на кабала?

    В цялата Тора се описват само вътрешните състояния на човек при неговият духовен път. Духовния път на човек това е преминаването от 100% егоизъм, който владее всички нас от раждането към някакъв % духовен алтруизъм. Целият живот на човек, който е избрал пътя на духовното придвижване (ние имаме само тази свобода, всичко друго е предначертано) се състои в постоянното преминаване на сменящи се егоистични с алтруистични състояния.

    И така в Тора под Паро (Фараон) и Мицраим (Египет) (от глагола мецар – „притеснявам” на иврит) се има пред вид желанието за получаване за себе си – егоизма.

    Моше (от „дърпам” на иврит) е символ на опита на човек да избяга от този егоизъм и желание за получаване за себе си. Моше предвожда народа на Израел („право към Господ”) – стремящите се към Твореца, който е 100% алтруист.

    Десетте пречки, който спъват народа на Израел да напусне Мицраим и Паро (егоизма) се пращат нарочно от Твореца (100% алтруизъм) във всеки от нас, за да докаже и да приложи абсолютно всички усилия за борба с егоизма си, да го напусне и се отправи към „земята на Израел” („Ерец Израел” на иврит).

    Ерец произлиза от думата „рацон” желание. Или цялата фраза – „желание право към Твореца”.

 _________________________________________________________


    Това, което се описва в Тора, включително и за Песах, както бе казано по-горе се отнася за вътрешните състояния на всеки от нас. И само когато човек положи всички усилия за борба с егоизма си, независимо от преживяваните страдания по пътя към Твореца, само тогава Твореца го пропуска (от „посеах” „пускам” на иврит) към себе си. От там е и името на празника Песах.


Честит празник на всички, който полагат усилия по този път.

 

Категория: Технологии
Прочетен: 772 Коментари: 0 Гласове: 0

  
    От древни времена хората са търсили и намирали способи да изразят себе си и да предават един на друг своите мисли и усещания. Потребността за обмен на усещанията е довела до особен вид дейност - пи
смените записки. Изучавайки разновидностите на писмата, ние можем да получим представа за групи от хора, които са живели в различни исторически периоди и за особеностите на времето, в което са живели.

При много от случаите в текстовете и способите на тяхното изписване може да се види не само информация, пристигаща пряко, но и скриптове  в които е скриван друг смисъл. Като пример за подобно нещо може да служат кабалистичните текстове, първия от които по предание е написал самия Адам и се нарича “Разиел аМалах” (Тайният Ангел).

Кабала е наука за висшите сили и тяхното влияние върху нашия свят. Кабалистите разглеждат резултата от тяхното влияние, като собствени усещания, които в кабала се наричат “постижения”. За записването и предаването на тези постижения съществуват няколко способи в това число и способа на писмен запис. Тук ще разгледаме това по-подробно.

 

Основата на кабалистичната писменост е армейския шрифт. Армейската писменост преминава в езика иврит – един от езиците на семитската група, живяла в Междуречието три хиляди години преди н.е. И двата езика: арамейски и иврит и традиционно се използват в кабала и  съставляват нейния терминологичен апарат.

Всяка буква в кабалистичните текстове представлява фрагмент от постижение. Точките, линиите  и закръгленията на буквите отразяват динамиката и векторите на влиянието на тези сили. По такъв начин думата в кабалистичните текстове може да се разглеждат, като запис-проекция на вътрешното постижение на кабалиста, направено във вид на определен код. По аналогия с нотния запис, който изразява последователността на звуковете, предизвикваща в слушателите едни или други усещания.

От елементите на кабалистичната писменост могат да се отделят няколко основни:

 

Белия фон – това е простата, без всякакво различие светлина (еманация).

 

Точка – началото на разпространение на светлината, първопричината за еманацията на Твореца, потенциалната сила, замисъла за сътворението, която в кабала се нарича “нещо от нищо”,

 

Линия – свободното разпространение на светлината, до “срещата” и с творението (човека).

 

Окръжност – трансформация на светлината, която запълва творението.

 

Буква – се състои от черен цвят и бяло пространство върху, което тя е написана. Всяка буква е построена на контраста между черното и бялото. Формата и характера на контрастът  образуват формата наречена още “съсъд” – вместилище на светлината (на иврит “кли”). В кабалистичните книги – това е специфичния код, с други думи казано определен закон или свойство, открито от човека в природата, като сили които му въздействат. Например, буквата алеф се състои от горна част във вид на точка и щрих, което означава начало на еманацията, диагонална линия - границата на разпространение на светлината и долна част, изобразяваща вектора на трансформация  на светлината в творение.

 

Четенето и изучаването на кабалистичните текстове е една от главните съставни части на методиката за постигане на висшите сили. Положителният резултат от занятията се проявяват в това, че изучаващите текстовете разкриват в себе си тези състояния, в които се е намирал кабалиста, когато е писал по-рано този текст.

Много велики учени и философи са притежавали дълбоки познания за кабала и са виждали дълбочината на кабалистичните текстове. Сред тях са Йохан Рейхлин, Теофраст, Парацелс, Джордано Бруно, Готфрид Лайбниц, Йохан Гьоте и други. Днес кабала се изучава в университетите на света, като академична дисциплина.

Категория: Технологии
Прочетен: 860 Коментари: 0 Гласове: 0
03.04.2008 11:12 - ОЦЕЛЯВАНЕ
    Телевизионната програма "Сървайвър" е класически пример как не бива да се държим, за да оцелеем в нашия свят. Ако продължим да следваме принципите на егоизма и лицемерието, просто ще бъдем "изтрити"от лицето на Земята.

Инструкции за духовно оцеляване.


    "Казано  просто, в природата на всеки човек е да използва живота на всички творения по света в своя полза. Всичко, което дава на ближния си е само по необходимост - само, че това се прави много хитро така, че другият човек да не  почувства нищо и да му се отстъпи  доброволно... Различията са само в спецификата на избора. Един избира да използва хората заради низки въжделения, друг - заради власт, а трети - заради почести".

Баал Сулам, статията "Светът"

    В последно време телевизионната програма "Сървайвър" стига до най-висок рейтинг и става тема на многобройни обсъждания. Използват се всички мислими средства, за да ни натиснат дълбоко във фотьойла, да ни задържат пред телевизора. Детайлите са ни известни: оскъдно облечени красавци и красавици, разхождащи се по приказни плажове, мошеници, тайни, безкрайно синьо море, завист и предателство, сексуален подтекст и планини от емоции.

Вижте волята за победа на всеки от участниците или участничките, която така явно, а понякога и предизвикателно, превзема умовете и сърцата. Щом някой от участниците забележи надвиснала над главата му опасност да бъде изгонен от този приказен остров, той прави всичко (е, почти всичко), за да смачка "другарите" си и с лъчезарна усмивка да стигне до целта, стъпвайки по главите им.

    Това обаче още не е  "краят на филма". Неотдавна, когато оцеляването от групова задача се превърна в лична, от екрана потекоха мизерни откровения: "всеки мисли как да напредва", "искам да видя индивидуалния си напредък".

    Най-популярният "оцеляващ", който се оказа и мислител, обобщи това в края на една от сериите: "По-лесно е да живееш сам на острова на мъртвите, отколкото с другари, които се стремят да те разкъсат".

    Ясно е защо "Сървайвър" е така популярен сред зрителите. Но ако не се ограничим само с повърхностен анализ, сериалът поставя и по-сериозни въпроси: как всичко това характеризира  нашето българско общество през 2008 година? Къде изчезнаха всички норми и ценности, които сега ни се струват архаични и невероятно отдалечени от действителността?

Игра на избутване

    Няма да е преувеличено да се каже, че такива предавания в голяма степен отразяват нашия живот, който все повече прилича на сериал на абсурда.

    Сега у нас има две Българии: в едната - многобройни семейства вегетират под чертата на  бедността, а в другата се вихри "пир по време на чума" и навсякъде сияе реклама: "Ще ядем и пием, сякаш утре ще умрем!" (пророк Йешайа, 22:13). Тук се живее само за мига и цари пълно равнодушие към жителите на "съседната България". Новите ценности така уютно са се устроили в нашите домове и сърца, че сякаш са съществували там винаги.

    "Само ловкият ще оцелее", "ще победи само силният", "изцеди всичко от останалите" - това са не само слогани на телевизионното шоу, това е част от всекидневието на всеки от нас. България е обхваната от отчаяна и трескава надпревара за пари, власт и слава, като целта отдавна оправдава средствата.

    Социалните механизми се разпадат - и какво от това? Системата на образованието отглежда недоучени младежи - на кого му пука? Капиталът си купува власт - а вие какво очаквахте?

    Най-ярко илюстрират кризата нашите управляващи. Корумпирани чиновници с полицейско досие! И кой вече ще ти помни защо е било свалено от поста си това или онова длъжностно лице: заради корумпираност или за кражби, или и по двете причини?

    Всичко това стана привична част от родния пейзаж, без която вече не си представяме живота. Ето съвременният Свят: великолепно оцеляване, пряко излъчвано в ефир, от двете страни на телевизионния екран.

Ефекта на  Луцифер

    "Толкова е просто! - някъде има "черни" хора, творящи черни дела със зла умисъл, и трябва просто те да бъдат разграничени от останалите и унищожени. Но линията, разделяща добро и зло, пресича сърцето на всеки човек. А кой ще унищожи късче от сърцето си?.."

Александър Солженицин, "Архипелаг ГУЛаг"

    През 1971 година в подземните помещения на факултета по психология в Станфорд бил проведен любопитен експеримент. Екип изследователи начело с известния социален психолог Филип Зимбардо събрала обикновени, нормални, психологически стабилни студенти без криминално минало. Участниците били разделени по случаен принцип на две групи: "надзиратели" и "затворници". След това ги поставили при затворнически условия и им предоставили възможност да се вживеят в ролите си.

    Според замисъла на учените експериментът трябвало да продължи две седмици, обаче се наложило да го прекъснат още на шестия ден. Причината била, че младите, интелигентни, високонравствени хора, попаднали в групата "надзиратели", се превърнали в мъчители и садисти, а "затворниците" били смазани и дезориентирани. Наложило се двама да бъдат "освободени предсрочно" поради нервен срив.

    Профессор Зимбардо отново попаднал в заглавията на новините, когато преди няколко години бяха изнесени данни за издевателства на американски войници над иракски затворници в затвора „Абу-Гариб". Тогава американските политици се опитаха да прехвърлят вината върху неколцина "негодници", съумели да разстроят общия ред.

    В рязка ответна статия под название "Ефекта на Луцифер" професор Зимбардо изложи противоположно мнение. Не става дума за отделни "червиви ябълки". Напротив, добротата в човечеството е не повече, отколкото са добрите ябълки в зловонна бъчва. Това е доказано експериментално, такава е реалността. Станфордският "казус" може да се случи с всеки от нас.

Щастие поеднично

    "На изследователите на  природата е  известно, че човек няма да извърши и най-малко движение без движеща сила, тоест без лична изгода. Например, ако той премества ръката си от стола на масата, то предполага, че новата поза ще му достави повече удоволствие. Ако не му се струва така, не би махнал ръката си от стола всичките седемдесет години на живота си".

Баал Сулам, статията "Светът"

    Още през първата половина на XX век Баал Сулам публикувал серия статии за широка публика. Ясно и еднозначно разяснил същината на човешката природа, предсказвайки не само резултатите от експеримента на Зимбардо, но и по-мащабни събития, включително разпадането на Съветската империя.

    Стремежът към щастие е заложен в сърцето на всекиго от нас. Става дума не просто за щастие, а за щастие за сметка на другите. Човек се наслаждава, ако с нещо е надскочил околните; и страда, ако други са го изпреварили. Тази ненаситна жажда винаги ни оставя неудовлетворени.

    Изводите на Баал Сулам сега са очевидни за всички. Професор Даниел Гилберт от катедрата по психология в  Харвард заявява: "Завистта е сред основните причини за отсътствие на щастие в съвременното общество".

    Какво бъдеще очаква това общество? Възпитанието и културата вече станаха жертви на егоизма, обществото е проникнато от дух на самонаслаждение и предпочита "да оцелява", вместо да живее. А дали няма просто да се самоизтрие от лицето на Земята?

    Разбира се, че не, - казва Баал Сулам, - та нали вече над пет хиляди години съществуват инструкции по правилно оцеляване. Не са скрити, напълно понятни са и започват с прости думи: "Скъпи ползвателю! Изучи съвършените закони на мирозданието и ги реализирай в човешкото общество".

Повелята на обществото

    Всъщност, Баал Сулам е донесъл до нас методика, открита още от праотеца Авраам. Тази методика е оцеляла във вихъра на хилядолетията, преживяла е дълъг период на забвение и сега отново е пред нас, изложена на съвременен език специално за новото време.

Баал Сулам я разделил на три части.

    1. Отначало е необходимо да осъзнаем, че проблемът се крие в нас самите. Вътрешно ние сме безумно отдалечени  един от друг. Всички човешки мисли са фокусирани върху собствената персона и не ни позволяват да се измъкнем от затворения кръг на себелюбието. Ако искрено съжалим, че сме се докарали  до такова плачевно състояние, ще се появи възможност да го поправим.

    2. На следващия етап ще изменим порядъка на социалните приоритети. Днес нашето общество боготвори егоизма и го въздига в култ, докато полезните всеобщи ценности трябва да са отдаване и любов.

    Един от начините за такъв преход ще стане въвеждане на система за обществено възнаграждение, поощряваща тези, които следват новите стандарти. Наградите за лични достижения ще отстъпят място на наградите за обществено полезни дела. По своята природа, ние се стремим да бъдем част от обществото и да се опираме на него, а след това смяната на ценностите няма да ни позволи да игнорираме ставащото - ще пожелаем обезателно да сме в съответствие с новите повеи.

    3. След това ще съзреем за това да въплътим в живота един от главните принципи на науката кабала - принципа на взаимното поръчителство. Да се откажем от непрекъснатата загриженост за личната си полза е възможно само в случай, че други ще се грижат за нас, съответно ние - за тях. Така членовете на семейство, сплотено от любов, се грижат непрекъснато един за друг.

    На пръв поглед, такива преобразования сякаш са за далечното бъдеще. Но човекът е социално създание. Социумът го създава и го интегрира. Ако обществото започне да въвежда и укрепва нова система на ценности, демонстративно придавайки й максимална важност, за човека ще бъде много леко да  преустрои отношението си към околните.

    Когато решим да установим взаимовръзка помежду си, самата природа ще застане на наша страна.

    А докато предпочитаме да оцеляваме поединично, упорито няма да пожелаем да излезем от "подземието", с което сме свикнали. Впрочем, на "надзирателите" в Станфорд също не им се искало да се разделят с ролята си.

    Всъщност, всички ние сме затворници в затвора на егоизма, и затова нямаме какво особено да губим. Не е ли време да се прекрати експериментът, преди да се превърне в агония?
Категория: Технологии
Прочетен: 1158 Коментари: 2 Гласове: 0
    Казано е, че Творецът желае само едно - да носи благо на Своите създания.
Тогава защо страдаме? Отговорът е прост: „За да цениш доброто е нужно самият ти, макар и отчасти, да бъдеш добър". Ставайки подобни на Твореца, ние ще възприемем, ще почувстваме абсолютната любов.

    Кабалист - това е човек, който сам по опитен път разкрива добротата на Висшата сила.
В основата на тези сили е безпределната любов на Твореца. Цялата реалност е сътворена от любов. Но какво се крие зад общите фрази?

    Висшата сила е съвършена и неограничена. Нейната любов към творението произтича от съвършената добрина и затова кабалистите я наричат „даряваща изобилие" или просто „отдаващ". Творецът - това е най-високото ниво на реалността и желанието на Твореца се проявява напълно едва тогава, когато творенията сами достигнат до тази степен на развитие.

    Как се осъществява издигането? Способно ли е Творението да се изравни с Твореца? Нали за това то трябва да бъде такова, какъвто е Творецът, или в краен случай, Негово идеално подобие.
Подобни въпроси ни водят към едно от ключовите понятия в науката кабала: подобие на свойствата.

    Подобие на свойствата - това е такова състояние, при което два обекта, или две желания, или две Творения, или Творение и Творец, не променяйки своята исконна природа, съвпадат по свойства, а също и по намерения.

Кой е Творецът?

    Висшата сила може да се разкрие само чрез нейните свойства. Всичко останало е извън нашите усещания.

    Творецът, това е общият замисъл и природата на мирозданието, глобалният закон, който се спуска над нас, изгражда ни, създава нашата Вселена, управлява всичко, водейки към началната цел - да издигне творението в неговото развитие до своето ниво.
Творецът, това е сила на „отдаването", онова, което се възприема от човека като по-висока, спрямо него, степен. Причина спрямо следствието.

    Творецът притежава свойството на абсолютното отдаване. Неговата същност, неподдаваща се на постигане, се определя в кабала като Ацмуто. Човек е способен да възприема само отношението на Твореца към себе си и затова едно от основните правила гласи: „което не постигаме - за него не говорим". Кабалистите никога не говорят за Ацмуто.

    От Твореца към Творението идва винаги благо и изобилие. Когато човек постигне такова свойство на отдаване, той се сравнява с Твореца и Го разкрива за себе си.
Ние се стремим към съвършенство, защото такива ни е създал Твореца. Вътре във всеки от нас се корени неудовлетвореност и непрекъснат порив, насочен нагоре. Този порив е следствие от замисъла на Творението и задължително условие за неговата реализация.

    Творението може да се сравни с малкото дете, което чувства, че майка му живее само заради него, че нейното единствено призвание е да се грижи за него. Другите страни от нейния живот то просто не възприема. Жената, съпругата, сътрудничката - всички тези „екстри" остават извън полезрението на малкото дете.

    Творението вижда Твореца само в едно качество, в едно свойство - желанието за отдаване. Уподобявайки се с Него, то все повече се изпълва с единствената помисъл за абсолютното добро. По такъв начин крачка след крачка се осъществява замисъла, който ни води къв върха на мирозданието.

Сливане

    Сливане в духовното се нарича пълната тъждественост на свойства, желания, мисли, намерения (на всичко, което характеризира човека, в което той усеща своята индивидуалност, своята същност) с Твореца.

    Уподобявайки се с Твореца, макар и с едно свойство, ние се приближаваме към Него. Нали подобието - това е тази истинска близост.

    Онова, от което се нуждаем, е да приложим собствените си свойства „по предназначение", т.е. да ги насочим към отдаване. По този път Творението преминава няколко етапа: 

1. Пълно отсъствие на свойството отдаване, абсолютна противоположност на Твореца и максимално отдалечаване от Него.

2. Едно от свойствата на Творението става подобно на Твореца и между тях се установява контакт.

3. Част от свойствата на Творението стават подобни на Твореца и в тази част те са съединени един с друг.

4. Всички свойства на Творението са подобни на Твореца. Творението и Твореца стават единно цяло.

    Когато всички свойства на Творението са подобни на Твореца, то достига съвършенство, което се нарича също така „сливане".

Пътят нагоре

    Мисълта на Твореца ражда желание да създаде и наслади Творението, а после действа в това което е създал, преобразявайки го и предавайки му всевъзможни форми: от първоначалното състояние - точка в светлината на Твореца - до развитие на това желание в най-егоистичния му вид и после до неговото поправяне до най-висшето алтруистично ниво - пълното подобие на Твореца.

    Ние сме отдалечени на най-ниското стъпало от Твореца в нашето развитие, защото само така можем по своя воля и по собствено желание да се върнем отново към абсолютното добро.

    Човек започва своя път като пълна противоположност на Твореца. От самото начало природата на Творението е насочена към получаване, но в крайна сметка то трябва да постигне и утвърди в себе си отдаване и любов. Поправянето е предопределено, но към него човек може да върви само по своя воля.

    Новите започващи изучаване на науката кабала, често задават въпроса: „Защо ни се налага да започваме от диаметралната противоположност, даже не от нулата, а от безкрайността със знак минус?"

    Кабалистите отговарят на този въпрос така: „За да се усети сливането, трябва да се опита вкуса и на разделянето." Всичко се опознава чрез сравняване: височината се разкрива чрез падане, любовта - чрез ненавист, а „преимуществото на светлината - чрез тъмнина".

    Ние истински можем да оценим само това, в което сме вложили усилия, това което преди сме нямали, това което отчаяно сме искали. Ние умеем да искаме и в това е нашата сила. Човек се устремява към желаната цел и ако това е целта на Творението, то като резултат го очаква съвършенство.
Категория: Технологии
Прочетен: 1373 Коментари: 5 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: strianakiev
Категория: Технологии
Прочетен: 1010358
Постинги: 388
Коментари: 403
Гласове: 6736
Календар
«  Април, 2008  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930