Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Защо съм се родил? Ще се върна ли отново тук? Има ли смисъл моето съществуване?
Автор: strianakiev Категория: Технологии
Прочетен: 1007020 Постинги: 388 Коментари: 403
Постинги в блога от Декември, 2009 г.
2  >  >>

Нека огнище да топли ръцете Ви,
Вино да топли сърцето Ви,
Обич да топли душата Ви
Бог да Ви закриля в делата Ви.

Категория: Технологии
Прочетен: 667 Коментари: 1 Гласове: 2
 

То бе открито непокътнато след близо век в колиба на Антарктида

Две блокчета масло бяха открити непокътнати след близо век в колиба на Антарктида, използвана от британския изследовател Робърт Фалкън Скот по време на експедицията му от 1910-1912 г. до Южния полюс, при която той загива.

Телевизия Нова Зеландия посочва, че две блокчета новозеландско масло са били открити в торби в обора към колибата на експедицията в Кейп Еванс в Антарктида. Изключителният студ на полярния регион е запазил колибата и оборудването на експедицията вътре в нея, но признаци за влошаване принудиха Антарктическия тръст за запазване на наследството да стартира проект за запазването на тези обекти. Лизи Мийк, представител на тръста, заяви, че откритото масло е като "намерено съкровище". "Удивително е колко силна е миризмата след близо 100 години", заяви Мийк в колибата. "Не съм сигурна, че го искам на препечената си филийка обаче". Робърт Скот е използвал колибата като база за експедицията си до Южния полюс, който той и четирима други негови спътници успяват да достигнат на 17 януари, 1912 г. Те обаче със съжаление откриват, че норвежецът Руал Амундсен ги е изпреварил с пет седмици, достигайки Южния полюс за първи път. Скот и неговите четирима спътници загиват по време на обратното си пътуване към Кейп Еванс. Миналия месец бяха открити два сандъка с шотландско уиски под колибата, използвана от друг британски изследовател - Ърнест Шакълтън, по време на експедицията му от 1907-1909 г. в Антарктида.
Категория: Технологии
Прочетен: 933 Коментари: 0 Гласове: 3
23.12.2009 07:30 - ....треньор...?
Професор по психология изпитва студентите си:
- Какъв е според вас човек, който в един момент се разхожда нервно насам-натам и крещи в пълен глас, в следващия момент седи на стола си и тихо плаче, а после се държи съвсем нормално?
- Футболен треньор?
Категория: Технологии
Прочетен: 488 Коментари: 0 Гласове: 2
  Човешката природа изглежда се подчинява на също толкова неотменими закони, както и природата изобщо, пише в сп. The New Scientist.  Не бива това да се налага като неопровержимо твърдение, защото подобна " управляемост" няма да се приеме от всички, но така или иначе многогодишните наблюдения и изследвания водят именно до такъв извод.. 
Пет закона на човешката природа се проявяват най- често и настоятелно. 

Законът на Паркинсон, формулиран през 1955 година, обяснява защо работата никога не свършва. "Всяка работа се увеличава в обем, за да запълни отпуснатото и време". Паркинсон подкрепя извода си със статистически данни, по- късно тази идея потвърждават математиците.

Освен това Паркинсон твърди, че количеството време, отделено в една организация на обсъждането на даден въпрос, е обратно пропорционално на неговата важност. Той изчислил също така, че комисия от 19.9- 22.4 души/ десетите сочат частично присъствие, т.е. тези, които са минали и заминали/ става напълно неработоспособна.

"Синдромът на студента"- навикът да се залавяш с работата в последния момент преди крайния срок. Някои специалисти по мениджмънт препоръчват да не се отделя много време на конкретни проекти, тъй като сътрудниците все едно ще отлагат работата до последно.

Тук трябва да се припомни и законът на Хофщатер : Работата винаги отнема повече време, отколкото смятате.

Принципът на Парето общо се формулира като " 20% усилия дават 80% от резултата, а останалите 80% усилия дават само 20% от резултата". Това съотношение действа в много сфери. Така в повечето страни 80% от имуществото принадлежи на 20% от населението, в повечето системи 80% от събитията са предизвикани от 20% от възможните причини."

Частните компании често използват принципа на Парето като основополагащ: например решават да поемат най- важните 20% от работата, за да получат 80% от цялото възнаграждение".

Хипотезата на Брус Салев гласи, че инженерното образование е благотворна почва за убеждението, че светът е сътворен от Бог. Тази хипотеза така и не е доказана, но изследователите Диего Хамбет и Щефан Херцог са демонстрирали, че хора с инженерно образование са по- склонни към религиозност, отколкото завършилите други специалности. Отправна точка за учените е станало наблюдението, че инженерите преобладават в ислямските екстремистки организации.

Законът на Мейс- Гаро се отнася до благоприятните прогнози на футуролозите. Ако един футуролог обещава скорошни чудеса на науката и техниката, цитирайки конкретна дата, то тази дата най- често се пада в последните години на живота му - когато е над 70. Така с точката на Мейс- Гаро се обозначава най- късната дата за предполагаемото осъществяване на прогнозата, докато футурологът е жив.



Категория: Технологии
Прочетен: 484 Коментари: 0 Гласове: 3

59 год. Ким Пик е запомнял цяла книга само от един прочит

(Ким Пик, прототипа на главния герой в  холивудския филм "Рейнмен".
Причина за смъртта му е станал инфаркт.

Ким Пик живя в Солт Лейк сити, щата Юта. Както и Реймънд Бабит, героя на Дъстин Хофман от филма, спечелил "Оскар" през 1988, той е страдал от психическо разстройство, но пък е имал феноменална памет. Можел е да научи наизуст книга само от един прочит. Пик нееднократно е излизал пред публика, за да разсее някои митове за психическите разстройства. Способностите му са изучавани и от НАСА.

В началото на 1980-те Пик се запознава с Бари Мороу, който под впечатленията от запознанството си него написва разказ за " Рейнмен- дъждовния човек". По- късно тази история става основа за киносценарий. Филмът получи четири " Оскар"-а, - за най-добър филм, най-добър режисьор / Бари Левинсън/, най- добър сценарий и най-добра главна мъжка роля / Дъстин Хофман/.

Категория: Технологии
Прочетен: 979 Коментари: 0 Гласове: 3
22.12.2009 01:30 - Знаете ли, че...

Младоликите живеят по- дълго, установиха учени

15 Декември 2009

Ако човек изглежда по-стар за възрастта си, твърде възможно е да има и здравни проблеми Хората, които изглеждат по-млади спрямо възрастта си, имат значително повече шансове да доживеят преклонна възраст за разлика от онези, при които външността изпреварва реалната възраст. Както предава ББС с позоваване на British Medical Journal, до този извод са стигнали датски учени, сравнили 387 двойки разнояйчни близнаци. Всички снимки са направени, когато те са били на по 70-80 и дори 90 години.

Изследователите са помолили болногледачи, учители, спортни треньори и просто връстници да познаят възрастта на близнаците по снимка. Както се твърди в статията, публикувана в списанието, изглеждащите по-млади близнаци обикновено живеели по-дълго от своите братя и сестри.

Изследователите са открили и вероятна биологична причина, обясняваща този резултат. Ключови фрагменти на ДНК, наречени теломери, които отговарят за способността на клетките да се възпроизвеждат, определят и колко млад изглежда човекът. Смята се, че кратките теломери говорят за по-бързо състаряване и могат да бъдат свързани с някои заболявания. При близнаците, подложени на проучването, по- дълги теломери имали именно онези, които изглеждали по- млади.

В течение на седем години след завършването на експеримента група изследователи под ръководството на проф. Кааре Кристенсен от университета в Южна Дания открила, че колкото по- голяма разлика във възрастта на близнаците давали анкетираните, толкова по-голяма е вероятността първи да умре именно този, който изглежда по- стар.

Интересно е, че резултатите не показали никаква зависимост от възрастта, пола или професията на анкетираните.

Според проф. Кристенсен, възможно е хората, които живеят по-тежък живот, по- често да умират по- млади. А начинът на живот да слага своя отпечатък върху лицата им.

Категория: Технологии
Прочетен: 784 Коментари: 2 Гласове: 3
Последна промяна: 23.12.2009 11:15
Не стига, че откраднал коледните подаръци на съседите, но успял и да се напие.

Полицията в щата Тенеси в Америка задържала на улица в градчето Чатануга четиригодишно момченце, което влязло с взлом в дома на съседите и откраднало коледни подаръци.

Както станало ясно, Хайдн Райт излязъл през нощта от дома си, като преодолял защитното устройство на вратата. Прокраднал се в дома на съседите и откраднал пет кутии с подаръци. Разопаковал ги, от едната извадил рокля, предназначена за малко момиченце и я облякъл.

Когато полицаите открили детето, то било облечено в рокля и пиело бира, която си наляло от бъчва в задния двор на дома му. Веднага го закарали в болница, където му промили стомаха.

21 годишната майка на детето обяснила поведението на сина си с това, че той много тъгува за баща си. Родителят в момента бил в затвора. Момченцето се опитало да извърши престъпление, за да го арестуват и изпратят и него в затвора, за да се види с татко си.

 
Категория: Технологии
Прочетен: 627 Коментари: 0 Гласове: 1
 - Иванчо, кажи какви редки австралийски животни познаваш?
- Слон.
- В Австралия няма слонове.
- Точно за това са рядкост.
Категория: Технологии
Прочетен: 485 Коментари: 0 Гласове: 0
Факти:
Господ създал Адам, сметнал, че е нужно...
Адам създал Ева, сметнал, че е нужно...
Извод:
Човек греши, само Господ е безгрешен.
Категория: Технологии
Прочетен: 510 Коментари: 0 Гласове: 3
Старшината обяснява на войниците:
- Трябва постоянно да държите врага под око! Да не го изпускате от поглед! Иванов, какво си ме зяпнал?
Категория: Технологии
Прочетен: 425 Коментари: 0 Гласове: 3
Между влюбени:
- Скъпа, мъжете често се чудят дали да се оженят за красива или умна жена. Аз, обаче, нямам претенции нито към едното, нито към другото. Искам да се оженя за теб...
Категория: Технологии
Прочетен: 493 Коментари: 0 Гласове: 5

Бахайската вяра

Това е относително нова религия, която започва своята еволюция в началото на деветнадесетото столетие, когато шейх Ахмад ал Ахсай основава в шиитския ислям нова секта. Шейх Ахмад видоизменя едно от основните шиитски вярвания, че Адам, Ной, Авраам, Мойсей, Исус и Мохамед са били хора пророци, чието величие е нараствало. Вместо това той твърдял, че те не са били просто посланици на Небето, а „еманация на Висшата сила и проявления на Б-га”.[5] След смъртта на шейха Ахмад през 1826 год., ръководството на сектата се поема от Саид Казим от Решт. Когато през 1843 год. Саид Казим умира, между Хаджи Карим и Саид Али Мохамед (известен също и под името Баб) се разгръща борба и движението се разпада. По-голямата част от него остава с Баб.

Баб е твърдял, че той е духовна „врата” (на арабски баб), през която неговите последователи могат да получат достъп до „скрития Имам” (последния от 12-те наместници на Мохамед). През 1848 год. той преразгледал своите твърдения и заявил, че сега самият той е „скрития Имам”. В края на краищата в своето основно произведение , „Персийски Байан”, Баб пише, че той на практика се явява продължител на Мохамед, следващото звено във веригата на пророците започната от Адам.

Баб умира през 1850 год. и неговото движение преминава в ръцете Бахаул, най-често цитирания бахайски авторитет. Бахаул заявявал, че той е носител «на много повече велики откровения»[6], в сравнение с Баб и че Баб е дошъл само да «подготви пътя» за него. Бахаул е бил плодовит писател, който е написал повече от сто книги. Неговите съчинения, предопределят съвременната бахайска религия.

Най-значителният за нас аспект на бахайската вяра е доктрината за „прогресиращото откровение”:

«На практика има само една религия, религията на Б-г. Тази единствена религия постоянно се развива и всяка отделна религиозна система представлява определен стадий от тази еволюция на религията”. Бахайската религия представлява по себе си съвремения стадии от еволюция на религията“ [7]

Бахайската религия, също както шиитската й предшественица, твърди че Моше, Исус и Мохамед са били истински пророци на Б-г и че Тора, Новият Завет и Коранът са Б-жествени откровения. Разминаването на бахайската религия със своята теологична предшественица се свежда до еретичното твърдение, както за шиитските така и сунитските мюсюлмани, че Мохамед не е донесъл окончателната религия, а само е открил следващата серия от безкрайна последователност в еволюционната теология. Съгласно бахайската вяра трябва да се появи друг пророк на нивото на Мохамед.**

Точката на пресичане

Отричането на вечността на исляма от бахайската вяра не е единствено по рода си и не е безпрецедентно. Сикхизмът, както споменахме по-горе също твърди, че Тора, Новият завет и Корана са „дошли отгоре по заповед на Г-спод, Б-г”[8], но «са излезли от употреба» след откровенията на Нанак. Ислямът, по подобен начин , поддържа гледната точка, че йеудаизма и християнството са били дадени от Б-г, но не като окончателни религии.[9] Християнството също признава Тора като Божествена книга и Моисей, като пророк, но то твърди, че откровението на Моисей е било анулирано от последвалото го откровение на Исус.[10] Лесно е да се забележи, че бахайската религия, сикхизма, исляма и християнството имат една обща „пресечна точка”: всички те приемат твърдението на йеудаизма, че Б-г е дал Тора на Исраел чрез Мойсей.

По-рано ние достигнахме до мисълта, че божественото „работното задание” се намира, преди всичко в ръцете на една от монотеистичните религии. Сега ние виждаме, че всички те - бахайската религия, сикхизма, исляма, християнството и йеудаизма признават, че в някакъв исторически момент еврейския народ е имал в ръцете си Б-жествения план. За всички тези религии Тора е свещена книга. Разногласията започват само, когато се поставя въпроса дали откровението на Моисей е било заменено със следващи по-късни пророчества и ако това е така, то колко пъти е ставало това.

Свидетелства ли текста на единственото пророчество, признато от всички монотеисти, Тора, колко пъти Б-г ще променя предназначението на човечеството и ще го променя ли въобще? Нещата стоят точно обратното, двадесет и три пъти в Тора се твърди: „Това е вечен закон за всички поколения”, а към края й, Моисей пише, че законите на Тора се прилагат „за нас и за нашите деца навеки”. (Второзаконие, 29:28. Пълният текст на стиха: «Скритото е за нашия Г-спод, Б-г, а откритото за нас и нашите деца навеки и ще се изпълнят всички думи на Тора»). Единствено общопризнатият пророк, Мойсей, недвусмислено и нееднократно заявява в своето Петокнижие, че Б-г никога няма да анулира Своето предначертание, дадено на Израел.

Трите възражения

Можем да възразим: може би, твърденията за вечната Тора не са част от Б-жественото откровение. Може би, Б-г е предвиждал йеудаизма да бъде заменен след време от християнството, а Моисей се е опитвал да саботира целия този процес, независимо от това, което е твърдял. Може би, Б-г е предвиждал християнството да отстъпи на исляма, а исляма на сикхизма, а сикхизма на бахайската вяра; но тогава излиза, че Исус, Мохамед и Нанак са направили заговор срещу Всевишния, като са учили своите последователи по друг начин.

Трудността, с която се сблъсква този подход е свързана с всемогъществото на Б г. Всемогъщият Б-г е бил длъжен да знае дали Мойсей ще се опита да провали Неговия проект и по разбираеми причини, Той е можел да създаде или призове друг пророк, който би предал Неговите съобщения точно, без изкривявания. От това следва, че ако Б-г е желаел ние да усвоим правилно Тора, то ние без всякакво съмнение сме длъжни да я усвоим и Петокнижието трябва да изглежда именно такова, каквото е пожелал Б-г. Затова твърденията на Тора, че тя никога няма да бъде заменена не може да са били привнесени от Моисей. Те би трябвало, изхождайки от постулата за всемогъществото на Твореца да са дадени от Б-г.

Може да се приведе и следното възражение. Ако Тора действително е вечен и неизменен план на Б-г, то съществуването на други религиозни групи би означавало поражение за Б-г: получава се така, че като че ли Той не може да предотврати тези заблуждения? Нима всемогъщият Б-г не може ясно да даде, да се разбере, че йеудаизма е истинен, а другите религии - не?

Ние сме длъжни да помним, че повечето от хората не избират своята религия по чисто интелектуални причини. Разбира се, че религията трябва да има някакъв смисъл; но множеството от хората се присъединяват към някаква религиозна група, защото са били родени в тази религия, защото тя одобрява техните (но не задължително основаващи се на разума) чувства и/или ценности или защото им харесват празниците или ритуалите на дадената религия. Трудно е да се намери човек, който би се опитвал обективно и рационално да анализира дали неговата религия е истинска.

В резултат на това даже искрени, морални и внимателни хора могат да се окажат въвлечени в религии, които е възможно да ги подобрят лично, а така също и целия свят, като цяло, но по своята същност в крайна сметка, те се оказват измислица на човека. Даже, ако самия Б-г предостави на такива хора неоспорими доказателства, това ще е безполезно, ако те не намерят в себе си влечение към истината, обективността и смелостта да направят крачка назад и да попитат, представлява ли, след сериозен анализ, тяхната религия най-вероятния кандидат за Б-жествено Откровение. Накратко това е проблем на човек, не на Б-г.

(Освен това съществуването на другите религии, съгласно представата на йеудаизма е изпитание за човек, както всяко друго зло и скриване на лицето на Всевишния, съществуващо в света – бел. на прев.).

Възможно е да се зададе и следващия въпрос: възможно ли е всички те – Моисей, Исус, Мохамед, Нанак и Баб да изпълняват волята на Всевишния? Може би Б-г е пожелал да даде пет отделни задания: едно за евреите, друго за християните, третото за мюсюлманите, четвъртото за сикхите, а петото за привържениците на бахайската религия? Защо ние да сме длъжни задължително да предполагаме, че само в една от тези религии се появяват думите на Б-г? Възможно ли е всичките пет да се явяват абсолютната истина?

Проблемът на този подход се свежда до това, че всяка от следващите религии напълно отрича правотата, правото на съществуване на своите предшественици, след появяването на тази нова религия. Независимо от многобройните изказвания в Тора затова, че нейните закони задължават евреите завинаги, Новият Завет заявява: «В името на Христа е отменен [Стария Завет] е бил отменен»[11]; «Ние [евреите ***] сме освободени от Закона»[12]; защото «Христос ни е избавил [евреите ****] от проклятието на Закона»[13]. Коранът заявява: «Ако те [евреите и християните *****] приемат твоята вяра, с тях ще се отнасяме справедливо; но ако те се откажат, те непременно ще попаднат в беда»;[14][15]. «Единствената истинска вяра в очите на Б-г, това е исляма .»[16]. Сикхската традиция учи: «В съда на Истинския Б-г тях [последователите на юдаизма, християнството и исляма] ги чака сурово наказание»[17]. Бахайските писания говорят за «ново откровение, бяйяне, което е отменило Корана, така както Корана е отменил Евангелието»[18]. Те посочват, че «Проявлението на Бахаул (последователя Баба) — това е последния случай на откровение»[19], и декларират, че «единственото спасение във всяка възраст се свежда дотова да се обърнем към Б-г и да приемем Неговото проявление в дадения момент»[20]. «Този, който избере друга вяра, а не исляма, — това негово решение няма да бъде прието и в бъдещия свят той ще загине.»

Ако Тора е истината, то йеудаизмът трябва да е действителен винаги: ако християнството е истинско, то йеудаизмът би трябвало да се анулира; ако ислямът е истински, то йеудаизма и християнството трябва да бъдат анулирани; ако сикхизмът е истински то йеудаизмът, християнството и ислямът трябва да са остарели; ако бахайската вяра е истинската, то юдаизмът, християнството, ислямът и сикхизмът са изживели своето време. Всичките пет религии не могат да бъдат истински в едно и също време. Тъй като всички съвременни проявления на монотеизма твърдят, че Синайското Откровение има място, че Б-г е дал на народа на Исраел Тора и че тъй като самата Тора постоянно заявява , че тя е вечното откровение, което никога няма да бъде променено, то тогава пророчеството на Моисей остава единствения кандидат за истинската религия.

 

Лоренс Келеман

Публикува се с разрешение на сайта: http://www.toldot.ru

 

Забележки:

 

* Очевидно е, че ние изпитваме срам, когато получаваме милостиня, защото Б-г ни е създал с такова чувство. Той е могъл да създаде хората по друг начин така, че да се избягва необходимостта да ни дава работа. Но ние виждаме, че по някаква причина Б-г е предпочел да създаде човек така, че той да обича това, което е изработил със собствения си труд и да се срамува да получава милостиня. Всички ние чувстваме това – всеки на своето ниво. Ние се интересуваме от едно сега, след като Творецът е избрал именно този път, незаслужените подаръци не са съвършена доброта.

** Коранът твърди, че никой след Мохамед не е получавал такова пророчество. (Имран, 3:73). Мюсюлманите смятат, че това означава, че исляма се явява завършената религия.

*** От първото изречение на тази глава — «Защото хората, които знаят Закона са братя…» очевидно е, че Павел се обръща към евреите. (Освен това, ясно е, че неевреите никога не са били задължени да спазват Закона и затова не могат да бъдат освобождавани от него — забел. на прев.).

**** о. Джоузеф Фицмейер, автор на «Новия коментар на Библията на Джеръм», издадена от католическата църква, поставя тази дума в скоби. Отново се вижда, че Павел се обръща към своите еврейски братя.

***** Предишният стих (2:135) казва: «Те [евреите и християните] говорят: приеми еврейската или християнската вяра, и с теб всичко ще бъде наред и справедливо. [Вие, мюсюлманите], сте длъжни да кажете : никога!» По такъв начин от контекста е ясно, че дадения (2:136) стих призовава евреите и християните да се откажат от своята вяра.

(Цитати от Евангелията и Корана са преведени от английски източник и не претендираме за литературна точност — забел. на прев.).

[1] Sikh Religion (Detroit, MI: Sikh missionary center, 1990), 14.

[2] Също там.

[3] Khazan Singh, Philsophy of Sikh Religion (Chandigarth: Greater Punjab Press, 1914, 1970), 26.

[4] Там също, 17.

[5] William McElwee Miller, The Bahai Faith South Pasadena, CA: William Carey Library, 1974), 8.

[6] Miller. 139.

[7] William J. Hatcher and J. Douglas Martin, The Bahai Faith: The Emergring Global Religion (San Francisco: Harper and Row, 1985), 82.

[8] Singh, 17.

[9] Относно пророчествата на Моисей, виж. TheKoran, translated with notes by N.J. Dawood (New York: Penguin Books, 1990), 14,18, 100, 157, 164, 197, 242, 255, 274, 292, 315, 337—8, 354. Относно Исус — виж. там също, 18, 23, 77, 100, 391. (Ние сме принудени да се позовем на английското издание на Корана — заб. на прев.)

[10] Виж., например, Към римляните 7:1—6, 10:4, Към евреите 10:9.

[11] Второто послание към Коринтяните, 3:14.

[12] Към римляните 7:6.

[13] Към галатиняните, 3:13.

[14] 2:138.

[15] Имран 3:85.

[16] Имран 3:19.

[17] Синх, 29.

[18] E.G. Browne, Nuqtatu"l-Kaf, London, 1910, Cited by Miller, 54.

[19] Също там, 82—3. Hatcher & Martin, 113.


Категория: Технологии
Прочетен: 10027 Коментари: 0 Гласове: 1
2  >  >>
Търсене

За този блог
Автор: strianakiev
Категория: Технологии
Прочетен: 1007020
Постинги: 388
Коментари: 403
Гласове: 6736
Календар
«  Декември, 2009  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031